برگزاری جلسه دفاع آنلاین از رساله تحقیقاتی پودمانی قضات با عنوان ” بررسی تأثیر الزامی شدن مشاوره در آمار طلاق مشهد “

جلسه دفاع آنلاین از رساله تحقیقاتی پودمانی قضات جناب آقای محمود جعفری (از استان خراسان رضوی) با عنوان ” بررسی تأثیر الزامی شدن مشاوره در آمار طلاق مشهد “در محل سالن جلسات ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره 3 قوه قضاییه) برگزار شد.
در جلسه مذکور جناب آقای دکتر حسین خدادادی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور بعنوان استاد ناظر، جناب آقای دکتر ناصر قاسمی؛ هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و سرکار خانم دکتر سپیده رنجبر دادیار دادسرای عمومی و انقلاب تهران بعنوان داور و جناب آقای دکتر احمدرضا توحیدی عضو هیات علمی دانشگاه قم بعنوان داور علی البدل و عضو کمیته رساله‌های تحقیقات پودمانی قضات حضور داشتند.
چکیده رساله تحقیقاتی پودمانی قضات با عنوان ” بررسی تأثیر الزامی شدن مشاوره در آمار طلاق مشهد “به شرح مندرج می‌باشد.
چکیده رساله:
خانواده در دوره‌های زندگی با تنش‌های متعددی مواجه می‌شود، که بهره مندی از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند رویارویی با این تنش‌ها را بدون آسیب‌های شدید از جمله طلاق فراهم نماید. به این منظور و در اجرای مقررات تدوین شده، قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، که امر به تأسیس مراکز مشاوره خانواده به منظور تحکیم مبانی خانواده و پیشگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق داشته است، طرح مشاوره اجباری پیش از طلاق در استان خراسان رضوی در حال اجرا می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی طرح مذکور و سنجش میزان تأثیر این مراکز بر کاهش طلاق و با بررسی مقایسه‌ای سازش‌ها و آمار طلاق در طول سال‌های قبل و بعد از اجرای طرح انجام گردیده است. در این پژوهش به مقایسه آماری طلاق های صورت گرفته قبل از ایجاد و تأسیس مراکز مشاوره موضوع قانون حمایت از خانواده (1391) و پس از آن پرداخته شده است. همچنین اثربخشی انجام مشاوره های قبل از طلاق، در تمایل و انجام طلاق مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق تمامی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد به دلیل ارجاع از دادگاه می‌باشند که تعداد 75799 زوج بودند، که در طول چهار سال گذشته (از ابتدای خرداد ماه 1395 تا ابتدای مهر ماه 1398) به مراکز مشاوره شهر مشهد برای مشاوره از دادگاه خانواده ارجاع شده بودند و به شیوه تمام شماری نمونه پژوهش بوده‌اند. با مشارکت زوج‌ها در تکمیل پرسشنامه‌ای پنج ماده‌ای میزان سازش در طی فرایند مشاوره مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تعداد 1710 نفر از زوجین قبل و بعد از انجام مشاوره پرسشنامه تعارضات زناشویی را تکمیل نمودند که میانگین نمرات آن‌ها ثبت گردید. علاوه بر این آمار ثبت احوال خراسان رضوی در خصوص طلاق در دو سال پیش (95-94) و سه سال بعد از اجرای طرح مورد مقایسه قرار گرفته است. همچنین گزارش آماری پنج ساله مراکز مشاوره طرح مداخله در طلاق (در فاصله سال های99-1395) نشان دهنده آن بوده است که هرچند درصد سازش سه درصد افزایش داشته، لکن ورودی پرونده های طلاق در این سال ها دو برابر افزایش یافته است. نتایج موید آن بوده که اجرای طرح مشاوره اجباری قبل از طلاق اثربخشی معناداری در ایجاد سازش و تفاهم اولیه بین زوجین دارد، هر چند که به تنهایی نمی‌تواند آمار طلاق استان خراسان رضوی را به روند کاهشی برساند. بنابراین اجرای طرح مشاوره اجباری پیش از طلاق به صورت کشوری، در کنار دیگر طرح‌های مکمل در جهت پیشگیری اولیه و ثانویه و به سازی روابط زوجین و خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود.
شایان ذکر است، امکان دسترسی و مطالعه رساله موصوف با هماهنگی اداره کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه برای همکاران قضایی و پژوهشگران وجود دارد.
انتهای پیام/

درباره‌ی مهری درخوش

همچنین ببینید

بافت جمعیتی ایران در حال تغییر است

نماینده شازند نسبت به تغییر بافت جمعیتی کشور هشدار  داد . به گزارش غیرمحرمانه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *