مبحث 16 مقررات ملی ساختمان برای آپارتمان نشینان دردسر ساز است

تحصیلات برای آن است که به هنگام حل مشکلات در زندگی بدانیم به چه نحو به یک مسئله بنگریم و چگونه راه حل های کم هزینه و مقرون به صرفه را پیدا کنیم.

اگر خاطرتان باشد وقتی چند رقم که همه مضربی از یک عدد مشترک بودند را در یک معادله داشتیم برای ساده کردن مسئله عدد مشترک را از همه فاکتور می گرفتیم و آن را بیرون پرانتز می نوشتیم و سپس حاصل محاسبات ارقام ساده شده را که در داخل پرانتز قرار داشتند به دست می آوردیم و در نهایت عدد فاکتور گرفته شده را در عدد به دست آمده ضرب می کردیم که این جواب نهایی مسئله بود، و البته هنوز هم همین روش برای محاسبه صحیح است.

به گزارش خبرنگار غیرمحرمانه این روزها علیرضا آشوری رئیس آبفای شهرستان ماهدشت استان البرز در یک گروه ایتایی به دنبال گره گشایی از مشکل قطع شدن آب در ساعات مختلف شبانه روز در حوزه تحت مدیریت خود است.

مردم آشوری را مدیری ساعی و فعال می شناسند و همه با او در رفع مشکل همدل هستند اما قانون اشکالی دارد که هر کسی دقت کند متوجه می شود.

آشوری معتقد است طبق مبحث 16 مقررات ملی ساختمان تمام آپارتمان ها باید دارای منبع آب و پمپ آب باشند. وی همچنین تاکید دارد: پمپ آبی که دارای مخزن نیست و به طور مستقیم روی لوله های ورودی آب به ساختمان نصب می شود باعث می شود حقوق همسایگان تضییع شود و آپارتمان های مجاور آب شان قطع شود.

در حالی که آبفا و هیچ مرجع دیگری راه مستقیمی برای بازدید آپارتمان ها ندارند و آپارتمان ها ملزم به نصب دوربین نیستند و فقط با استفاده از بازرسان می شود در مورد مشترکینی اقدام کرد که شاکی داشته باشند و البته شکایت باید منضم به ادله باشد.

مسکن مهر ها همگی آپارتمانی هستند و در این آپارتمان ها مشاعات حداقل است و جایی برای قراردادن پمپ آب و منبع آب تعبیه نشده است.

همچنین پرواضح است که در صورت تهیه منبع آب و پمپ آب توسط همه 600 واحد بلوکی که در شهر مسکن مهرماهدشت ساخته شده است مبلغی گزاف توسط شهروندان باید پرداخت شود که البته در مورد نحوه کار با پمپ آب نیز هیچ قانونی در دست نیست.

در مناطقی که پمپ آب در حال استفاده است قطع و وصل کردن پمپ آب ساکنان آپارتمانها را به جان هم می اندازد؛ عده ای معتقدند شب ها آب لازم نیست ، بعضی می گویند ظهر وقت استراحت است و تحمل صدای موتورآب را در ساعات ظهر تا بعداز ظهر نداریم. صبح هیچ تعریفی ندارد تا جایی که عده ای می گویند “ساعت یازده صبح” در حالی که یک ساعت بعد وقت نماز ظهر است!

وانگهی وقتی مشکل تامین قدرت آب برای کل آپارتمان ها مطرح است و ذخیره آب برای کل این واحدها ضروری است مطمئنا این مسئله از حالت موردی خارج و به موضوع عمومی تبدیل می شود که آبفا باید پاسخگوی آن باشد.

اگر اداره آبفا نیازمند مشارکت مردمی در امر خدمت رسانی است مردم را ترغیب به حمایت مالی کند ، اگر نبود کارواش مردم را به استفاده از آب شرب واداشته برای رفع این معضل اقدام شود و اگر شهرداری در آبیاری فضای سبز و نگهداری فضای شهر تعلل می کند مدیران بنشینند و با هم به تفاهم برسند.

وقتی که محله باغ شاطر در منطقه دربند داشت از حالت روستایی خارج میشد و اولین گروه آپارتمان ها ساخته شد آنجا آب به طبقه اول هم با قدرت و فشار مناسب نمی رسید.
حدود سال ۷۲ را عرض می کنم ؛ آنها موتور آب و منبع برای همه آن منطقه تهیه کردند و مشکل را حل کردند اما یک کار جمعی برای همه انجام شد و در داخل هیچ آپارتمانی موتور آب نیامد و هنوز هم آن آپارتمان ها هست و آب دارند و موتورآب ندارند.

اما این که مردم بدون هیچ پشتیبانی با سازمان های دولتی طرف شوند تا جایی که قطع آب مشاعات را به صورت تهدیدی کاملا اجرایی و ممکن در دستور کار قرارگیرد منصفانه نیست.

در حقیقت آبفا برای آن که بار خود را سبک کند می خواهد صرفا وظیفه نظارت بر نصب موتورآب و مخزن آب را به عنوان مسئولیت خود اعلام کند که این امر با شرح وظایف آبفا مغایر است.

کمیسیون عمران مجلس همچنان برای مشکلات آپارتمان نشینان فکری نمی کند و اجازه می دهد در مناطق کم آب و بدون امکانات مسکن ملی احداث شود و به مشکلات بیشتر برای ساکنین این مناطق دامن بزند.

مشخصا مبحث 16 مقررات ملی ساختمان دارای اشکال است و نیازمند بازنگری است.

 

 

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

انجمن نابینایان استان تهران خوش درخشید

اعضای انجمن نابینایان استان تهران با حضور حداکثری در غرفه خود و اجرای موسیقی زنده، …

یک نظر

  1. تعقيب: essay writers for pay

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *