مولف شمیم هنر و خاطره : کتاب های نقاشی پشت شیشه نایابند

نقاشی پشت شیشه نوعی نقاشی است که سابقه طولانی در ایران دارد. سعید رضاخان برای حفظ و احیای این نقاشی پشت شیشه فعالیتی بی وقفه را در پیش گرفته و گروهی را مشهور به نقاشان پشت شیشه تشکیل داده است. شمیم لیاقتی یکی از اعضای این گروه هنرمند است که به بهانه اولین تالیفش خبرنگار پایگاه خبری غیرمحرمانه با وی گفتگویی انجام داده است .


لطفاخود را معرفی کنید و بیوگرافی کوتاهی از خود بگویید ؟

من شمیم لیاقتی هستم‌ متولد 1373 دارای مدرک
کارشناسی در رشته گرافیک تصویر سازی و دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر در دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده هنر و معماری و عضو گروه نقاشان پشت شیشه ایران و دبیرکانون وصف خیال گروه ادب و هنر نیز فعالیت دارم .

چه شد که شمیم هنر و خاطره را نوشتید ؟

باتوجه به اینکه هنر نقاشی پشت شیشه رو به افول است و در زمینه شناسایی این هنر نیز فعالیتی انجام نشده ، با هدف شناخته شدن بیشتر این هنر و هم چنین معرفی هنرمندان جوان در این عرصه هنری براین شدم که با نگارش این کتاب قدم کوچکی جهت معرفی و رونق بیشتر نقاشی پشت شیشه بردارم و از هنرمندان این هنر میخواهم که در این زمینه نیز تالش کنند.

 

درارتباط با نقاشی پشت شیشه چه تعداد عنوان کتاب وجود دارد ؟

عناوینی که در این زمینه یافته ام عبارتند از : مجموعه شخصی جهانگیر کازرونی و فریال سلحشورنشرنظر- تهران 1387
نقاشی پشت شیشه هادی سیف نشر سروش ،1371 . کتاب مرحوم میهن دخت عظیما ،
کتاب خام نوایی لواسانی با عنوان وصف خیال ، روایت نقاشی پشت شیشه مهرنوش بشارت و
بخشی از کتاب های هنری دیگر …

آیا این کتابها در بازار موجود هستند ؟

متاسفانه کتاب های نقاشی پشت شیشه در بازار کمیاب هستند و حالت بازار سیاه دارند.

تا به امروز در چه نمایشگاه هایی شرکت داشتید ؟

در 10 نمایشگاه گروهی و انفرادی شرکت کرده ام که تعدادی از آنها را نام برده ام : در نگارخانه هنردستان  بابل شهریور1397 / قاب خیال در
نگارخانه برج آزادی مهر 1397 / نمایشگاه گروهی کاروانسرای جهانبانی سمنان آذر1397 / رویای شیشه ای نگارخانه سعداباد آذر 1397 / روزه خورشید نگارخانه آبی فرهنگسرای امید آذر 1398 / طبیعت ، سکوت ، کرونا گالری هنر های ملی ایران بهمن ماه 1399 / باغ گل شیشه ای نگارخانه آبی فرهنگسرای امید آبان 1400 / سرشت شیشه ای نگارخانه آبی دی ماه 1400 / نهاد شیشه ای نگارخانه آبی بهمن ماه 1400 / نمایشگاه نقاشی پشت شیشه در کلک خیال – فرهنگسرای اخالق بهمن ماه 1400 / نمایشگاه انفردای باغ شیشه ای در مهرماه 98 باغ شیشه ای 2 دردی ماه 1397.

آیا نقاشی و حضور در نمایشگاه تاثیری در نگار ش این کتاب داشته است؟

قطعا بله وقتی به صورت عملی وارد این عرصه از هنر شدم و تجربه عملی در هنر نقاشی پیدا کردم ، درک بیشتر و بهتری هم از این هنر داشتم که در نگارش کتاب تاثیر بسزایی دارد هم چنین با حضور در نمایشگاه های متعدد با سبک و تکنیک های مختلف آشنا شدم و معرفی بیشتر این تکنیک ها به احتمال زیاد دربخشی از جلد دوم کتاب نیز
خواهد بود .

برنامه شما برای آینده چیست ؟

در آینده نیز تصمیم دارم فعالیتم را در زمینه نقاشی پشت شیشه بیشتر کنم و آثار بیشتری را در نمایشگاه انفرادی و هم چنین نیز با دوستان گروه در نمایشگاه های گروهی نیز شرکت کنم و با هنرمندان پیشکسوت آشنا و از تجربیاتشان نیز استفاده کنم .
از گروه نقاشان پشت شیشه ایران و پدر معنوی پشت شیشه ایران که مشوق بودند نیز تشکر میکنم و امیدوارم همه هنرمندان همواره موفق و پیروز باشند.

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

انجمن نابینایان استان تهران خوش درخشید

اعضای انجمن نابینایان استان تهران با حضور حداکثری در غرفه خود و اجرای موسیقی زنده، …

یک نظر

  1. رضا تفضلی

    سلام بر اساتید محترم
    تفضلی هستم
    بعنوان علاقمند به نقاشی پشت شیشه از سال ۱۳۶۰ تعدادی از کارهای استاد داریوش را در یک نمایشگاه از ایشان خریداری کردم که بسیار زیباست و متاسفانه یکی از آنها موقع جابجایی کمی شکست شیشه پیدا کرد ولی به اصل نقاشی صدمه وارد نشده .
    آیا راهی برای ترمیم وجود دارد؟
    با تشکر
    در واتساپ یا تلگرام چشم براه قدمهایت هستم
    ۰۹۱۲۵۷۵۱۱۷۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *