خدماتی که صندوق ضمانت صادرات ایران به دانش بنیان ها ارايه می کند تشریح شد

صندوق ضمانت صادرات ایران برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان این امکان را فراهم آورده است که در فضای امن تری بتوانند تولیدات خود را صادر کنند. خبرنگار غیرمحرمانه در نمایشگاه ایران ساخت که یازدهمین نمایشگاه محصولات دانش بنیان آزمایشگاهی است با علی نجفی کارشناس بخش صادرات و امور بازاریابی صندوق ضمانت صادرات ایران مصاحبه ای انجام داده است که به تفصیل خدمات این صندوق را تشریح کرد که خدمتتان ارائه می شود.

علی نجفی کارشناس بخش صادرات و امور بازاریابی در گفتگو با خبرنگار غیرمحرمانه گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران یک شرکت و نهاد حاکمیتی است که زیرمجموعه وزارت صمت است . ما یک نهاد دولتی هستیم . وظیفه صندوق ضمانت صدور بیمه نامه های اعتبار صادراتی است و همچنین در بخش داخلی صدور ضمانت نامه های بانکی و اعتبار تولیدی است کار اصلی صندوق پوشش ریسک های تجاری و سیاسی محموله های صادراتی است و همچنین در بخش داخلی صدور ضمانت نامه های بانکی و اعتبار تولیدی است .

اگر صادرکنندگان محصولات دانش بنیان به صورت نقدی کالایشان را بفروشند که دیگر مشکلی ندارند ، چنانچه صادرکننده ایرانی بخواهد را به صورت اعتباری کالا یا خدماتش را به کشورهای خارجی بفروشد طبعا ریسک هابی مبنی بر امکان عدم بازپرداخت وجه کالا به وجود می آید و این نگرانی برای صادر کننده به وجود می آید که ممکن است کالا را صادر کند ولی به پولش نرسد.

در اینصورت این شرکت ها می آیند کالای خودشان را نزد موسسات اعتباری صادراتی که در داخل ایران در رابطه با صادرات فعالیت دارند، بیمه می کنند .

این بیمه متفاوت بیمه باربری و آتش سوزی و امثال آن است و آن بیمه ها پروسه خود را دارند که باید انجام شوند.

نجفی تاکید کرد ؛ ما بیمه اعتبار صادرات به این شرکت ها ارائه می کنیم یعنی از لحظه ای که صادرکننده کالایی را تحویل خریدار می دهد و خریدار تایید می کند که کالا را تحویل گرفت تا زمانی که وجه کالا پرداخت می شود می تواند مشمول بیمه صادرات باشد.

بیمه ها دارای ریسک های تجاری و ریسک های سیاسی هستند. ریسک تجاری شامل مواردی مثل استنکاف خریدار از تحویل کالای صادر شده ، ورشکستگی خریدار ، فوت خریدار و عدم قبول کالای صادر شده به بهانه های مختلف است که این موارد معمولا در حوزه ریسک های تجاری هستند و ریسک های سیاسی هم که مربوط می‌شود به دولت ها مثل قطع روابط سیاسی، عدم امکان انتقال ارز، صلب مالکیت، جنگ و این اتفاقاتی که ممکن است در این برهه زمانی که کالا صادر شده ممکن است به وجود بیاید که درصدی از این ها هم پوشش داده می شود.

کارشناس بخش صادرات و امور بازاریابی ادامه داد: ریسک های تجاری بین ۸۵ تا ۹۵ درصد پوشش داده می شود و ریسک های سیاسی بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پوشش داده می شود که این میزان به نوع بیمه نامه بستگی دارد.

نجفی تصریح کرد: وقتی صادر کننده ای از بابت دریافت مبلغ فروش  امنیت و آسودگی خاطر داشته باشد راحت تر می تواند کالایش را صادر کند و خیالش راحت است که امکان ایفای تعهدات را به دولت انتقال داده است و این موجب رونق صادرات و ارز آوری برای کشور می شود.

خدمات صندوق ضمانت به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی

درباره خدمات فنی و مهندسی صندوق ضمانت در حقیقت بیمه نامه صادر می کند که آنهم موجب می شود که صادرات خدمات به کشورهای خارجی روند بهتری پیدا کند و صادر کننده مشتاق شود خدمات خود را صادر کند.

نجفی گفت: فرآیند صدور بیمه نامه های ما پروسه خاص خود را دارد به این ترتیب که اگر صادر کننده ای مشتری خود را پیدا کرد و خواست کالای خود را صادر کند هویت شناسنامه ای خریدارش را در یک اعلامیه کتبی به صندوق معرفی و اعلام می کند.

صندوق ضمانت در این مرحله باید اعتبارسنجی انجام دهد که این اعتبارسنجی دو هفته زمان میبرد. ابتدا صادرکننده بسته به این که قصد انجام صادرات به کدام کشور را دارد و شرایط اعتبارسنجی مبلغی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو به عنوان هزینه اعتبارسنجی به صندوق می پردازد و وقتی اعتبارسنجی انجام شد سقف اعتبار واقعی خریدار را به صادرکننده (مشتری صندوق) اعلام می کنیم.

وقتی سقف اعتباری خریدار خارجی مشخص شد و صادر کننده قبول کرد وارد پروسه صدور بیمه نامه می شویم.

وی توضیح داد : سقف اعتبار واقعی خریدار خارجی از طریق موسسات بین المللی به صندوق اعلام می شود.

کارشناس بخش صادرات و امور بازار یابی گفت : ۳ عامل در تعیین نرخ بیمه نامه موثرند؛ ریسک کشوری که قرار است به آن صادرات انجام شود ، مدت زمان بازپرداخت و همچنین نوع قرارداد که مثلاً از نوع LC باشد یا مثلاً کارفرما دولت کشور مورد نظر باشد.

لازم است بدانید کشورهای دنیا در ۷ گروه طبقه بندی می شوند که هر چه کشور مورد نظر ریسک بالاتری داشته باشد نرخ بیمه نامه افزایش پیدا می‌کند.

نجفی بیان کرد : این ها عواملی است که در نرخ بیمه نامه و مبلغ بیمه نامه موثر است و کل پروسه بیمه نامه است که عمده وظیفه صندوق است.

خدمات صندوق ضمانت درباره خدمات داخلی و تسهیلات

کارشناس بخش صادرات و امور بازار یابی درباره خدمات داخلی و تسهیلات داخلی گفت: اگر صادر کننده داخلی قصد گرفتن ضمانت نامه تسهیلات بانکی را داشته باشد و بخواهد از بانک تسهیلات صادراتی بگیرد در صورتیکه نتواند وثیقه مورد نظر بانک را تامین کند می تواند به صندوق ضمانت مراجعه کند.

بانک به عنوان ذینفع این ضمانت نامه، می تواند صادرکننده را به صندوق معرفی کند.

صندوق صادرکننده داخلی را ارزیابی می کند و سقف اعتباری را مشخص می کند و در حقیقت صندوق در نقش ضامن ، بانک به عنوان مضمون له و صادر کننده در جایگاه مضمون عنه قرار می گیرد که به این ترتیب صندوق ، ضامن صادرکننده می شود تا بانک به صادر کننده تسهیلات ارایه کند.

وی تاکید کرد: همانطور که در بحث بیمه نامه فروش به خریدار خارجی اعتبارسنجی انجام میدهیم، برای آن که ضامن صادرکننده داخلی شویم نیز وی را اعتبارسنجی می کنیم تا سقف توان اعتبارش مشخص شود و سقف تسهیلاتی که به صادرکننده تعلق می‌گیرد مشخص شود.

نحوه ارائه ضمانت نامه اعتبار تولید توسط صندوق ضمانت

علی نجفی، کارشناس بخش صادرات و امور بازاریابی درباره خدمت سومی که صندوق ضمانت صادرات ایران به صادرکنندگان ارائه می کند گفت: خیلی از صادرکنندگان ما وقتی می خواهند کالایی را به صورت اعتباری و نسیه بخرند تولیدکننده تقاضای دریافت وثیقه دارد که در موعد مقرر صادر کننده به تعهداتش عمل کند و اگر صادر کننده به تعهداتش عمل نکرد تولیدکننده بتواند طلب خود را از صادرکننده بگیرد.

اینجا دیگر بانک نقشی ندارد و تولید کننده جایگزین بانک است.

اینجا هم صندوق به عنوان ضامن صادر کننده را ارزیابی می کند و او را پیش تولید کننده ضمانت میکند تا تولیدکننده محصولش را در اختیار صادر کننده قراردهد و صادرکننده کالا را تحویل می گیرد و صادر می کند و طبق قرارداد باید برود به تعهداتش عمل کند و تسویه کند اگر این کار را نکرد تولیدکننده می تواند به عنوان ذینفع ضمانت نامه اعتبار تولیدی ، ضمانت نامه را به اجرا بگذارد و خسارات خود را از صندوق بگیرد.

نجفی تصریح کرد: اینجا هم نرخ کارمزدی که ما از ضمانت نامه بانکی می گیریم ۲ درصد است که یکسری شرایط از قبیل نوع اعتبارسنجی ، نوع وثایق در آن دخیل است که می تواند از کمتر از نیم درصد تا نهایت ۲ درصد این دریافتی صندوق تعیین شود.

اگر صادرکننده ای از ضمانت نامه صندوق استفاده کند بانک براساس مصوبه شورای پول و اعتبار می تواند ۲ درصد از نرخ سود خود را به صادرکننده تخفیف دهد که آنجا وقتی می آید ۲ درصد نرخ کارمزد ضمانت نامه را پرداخت می کند در حقیقت آنچه صندوق ضمانت صادرات ایران دریافت کرده پوشش داده می شود.

 

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

انجمن نابینایان استان تهران خوش درخشید

اعضای انجمن نابینایان استان تهران با حضور حداکثری در غرفه خود و اجرای موسیقی زنده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *