پدر نقاشی پشت شیشه هنرمندان را به نقاشی صحنه های شاهنامه فراخواند

پدر معنوی نقاشی پشت شیشه از هنرمندان فعال در زمینه نقاشی پشت شیشه دعوت کرد برای برگزاری نمایشگاه نقاشی پشت شیشه ایران با موضوع شاهنامه برنامه ریزی کنند.

غیرمحرمانه: پدر معنوی نقاشی پشت شیشه از هنرمندان فعال در زمینه نقاشی پشت شیشه دعوت کرد برای شرکت در نمایشگاه نقاشی اردیبهشت ماه سال آینده با موضوع شاهنامه در جلسات ماهیانه در موزه نقاشی پشت شیشه ایران حضور به هم رسانند. 

فرزانه فروتنی یکی از هنرمندان نقاشی پشت شیشه ایران گزارش می دهد:

به نام خداوند جان و خرد

نشستی به رنگارنگی نقاشی پشت شیشه

نشست گروه نقاشان پشت شیشه ایران در موزه‌ نقاشی پشت شیشه ایران

اهداف:

* برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت ماه 1403 با موضوعیت شاهنامه و تکنیک نقاشی پشت شیشه

*برگزاری جلسات ماهی یک بار در موزه نقاشی پشت شیشه ایران

شرح جلسه:

در تاریخ 24/09/1402نشست گروهی از اعضا و هنرمندان نقاشان پشت شیشه ایران به دعوت استاد سعید رضاخان (پدر معنوی نقاشی پشت شیشه) در موزه گرد هم آمدند.

آقای پروفسور امین، آقای منوچهر لطفی مدیریت انجمن مجموعه داران ایران و خانم گلبرگ برزین (فرزند زنده یاد مهین دخت عظیما از اولین نقاشان مدرنیست ایران) نیز  از مدعوین افتخاری جلسه بودند که با سخنان فصیح و پر نغزشان به محفل هنرمندان گرمی بخشیدند.

در ابتدای جلسه خانم  سودابه خدابنده لو(شاهنامه خوان) درباره نقش هنرمندان در ارایه و درک جامعه از شاهنامه توضیحاتی دادند.

ایشان متذکر شدند در کشور ما بیشتر به مصیبت نامه های شاهنامه پرداخته شده است. در صورتیکه موضوعات قابل توجه در ابعاد متفاوت دینی، سیاسی، هنری، اجتماعی، زنان، حیوانات و جغرافیا را می توان در این کتاب  پیداکرد.

نقش  شاهنامه و تاثیربر هویت یابی کودکان و نوجوانان در این عرصه که مهاجرت در کشور زیاد شده از موارد ذکر شده در جلسه توسط خانم سودابه خدابنده لو بود.

استاد بهزاد نقاش در ادامه  جلسه متذکر شدند، اگرهنر تاریخ مصرف نداشته باشد، در تمام دوره‌های تاریخی برای جامعه کاربردی تلقی می‌شود.

پروفسور سید حسن  امین از مهمانان ویژه برنامه عنوان کردندکه شاهنامه جز معدود کتبی است که مکررا از خدا، آگاهی، خرد و هنر در آن صحبت شده است و این وجه تمایز این کتاب می باشد.

وی تفسیر گوارایی از  جمله “هنر برتر از گوهر آمد پدید” را به مخاطبان خود هدیه دادند و ذکر کردند:

این جمله را می‌توان از دو بعد هنر به عنوان جواهرات و زینت بخش یک جامعه و هنر به معنای اصل و تبار مورد بررسی قرار داد و متذکر شدند: “هنر داشتن از اصل و نسب داشتن در جامعه خیلی ارزشمند تر است زیرا وابسته به اعتبار زمانی و مکانی نیست.”

خانم گلبرگ برزین از خلاقیت جاوید نام مهین عظیما که به صورت شایسته‌ای توانسته بودند سنت و مدرنیته را در آثار خود ترکیب کنند صحبت کردند و عنوان کردند؛ عشق به وطن در نقاشی های مادر همیشه مشخص بوده است زیرا وی هرگز در نقاشی مدرن نشانه های ایرانی را حذف نکرده بودند و به شیوه ای خلاقانه در کارهای خود استفاده می‌کردند. خانم برزین در ادامه بیان کردند که مادر ایشان همیشه ذکر می کردند: “اگر خلاقیت در هنر وجود داشته باشد، هنرمند کاری تکراری انجام نمی‌دهد و پویایی و جلو رفتن اتفاق می افتد.”

آقای مهندس منوچهر لطفی در پایان برنامه عنوان کردند: “دیدار با هنرمندان و حضور در جمع های هنری به عمر انسان اضافه می‌کند و نقش انجمن های هنری و حضور در جمع ها را در توسعه ی یک کشور مهم دانستند”

وی متذکر شد که هنرمند در جمع هنری باعث می‌شود هنردر زمان حاضر مجدد احیا شود و ارزش کار هنری توسط این گردهمایی ها توسعه ارتقاء می یابد.

این جلسه با گرفتن عکس دست جمعی پایان یافت.

حاضرین در جمع:

نشسته از راست: استاد رضاخان، خانم دکتر شیرین میرزا عابدینی، پروفسورسید حسن امین، خانم گلبرگ برزین ،آقای مهندس منوچهر لطفی( مدیریت انجمن مجموعه داران ایران)

ایستاده از راست: خانم شیدا شهیدی، خانم مایده خانچی، زهرا سلمانی نژاد، آقایان علی اکبر سلمانی نژاد، میثم پناهی، بهزاد نقاش، خانم ‌هااستاد زینب محرابی، مونا فتوحی، سودابه خدابنده لو، آیه فژوایی، فرزانه و فهیمه فروتنی،عاطفه باقری و سنا سلمانی نژاد

جمع بندی صورت جلسه و عکس : فرزانه فروتنی

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

انجمن نابینایان استان تهران خوش درخشید

اعضای انجمن نابینایان استان تهران با حضور حداکثری در غرفه خود و اجرای موسیقی زنده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *