استفاده از ظرفیت سرباز پزشکان در مناطق محروم راه حل پیشنهادی نماینده سبزوار

آیا ما کمبود پزشک داریم؟ بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار، ششتمد، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در گفتگو با خبرنگار غیرمحرمانه گفت: درباره بازنگری در ظرفیت دانشجوی پزشکی ابتدا لازم است که به این سوال پاسخ دهیم که آیا ما کمبود پزشک داریم یا نداریم؟

وی پرسید : معیار ما برای تعیین کمبود پزشک چیست؟ کشورهای همسایه یا کشورهای پیشرفته و اروپایی مبنای سنجش ما هستند؟ محبی تاکیدکرد: ما بیش از 20 هزار پزشک بیکار داریم که حاضر نیستند به منطقه محروم بروند. مگر می شود ؟ ما هم پزشک بیکار داریم و هم به منطقه محروم نمی روند!

محبی مطرح کرد: باید به مسئله از این بعد نگاه کنیم؛ آنچه داریم را درست توزیع کرده ایم یا خیر؟

وی تاکید کرد: من معتقدم که خیر، درست توزیع نکرده ایم. حتی بعضی از قوانینی که ما تصویب کرده ایم مثل تبعیت خانم از آقا باعث شده است که پزشک خانم به تبعیت از همسر منطقه محروم را ترک می کند.

لذا ظرفیت ها را در مناطق محروم دچار مشکل کرده است و ما در مناطق محروم از نظر خدمات پزشکی دچار مشکل هستیم.  من معتقدم اگر نظام قرار است مردم را با تشویق به مناطق محروم سوق دهد باید مشوق های قدرتمندی در این زمینه قراردهد.

یعنی می توانند یک زندگی راحت و رفاه نسبی را برای پزشک فراهم کنند یا حقوق به قدری مکفی باشد که پزشک برود و در مناطق محروم خدمت کند. یا در بورس و گرفتن نیروها براساس امتیازات مناطق محروم، امتیازات ویژه برای مناطق محروم در نظر بگیرد.

نماینده سبزوار تصریح کرد: الان حتی پلی کلینیک های تامین اجتماعی دندانپزشکی ندارند.چرا؟ چون بیرون از این پلی کلینیک ها درآمد سرشاری دارد نمی آید با تامین اجتماعی کار کند.

محبی گفت: اگر ما می خواهیم سریع مشکل مان را حل کنیم چه اشکال دارد امریه بگیریم و سرباز پزشکان را ببریم در آن مناطق خدمت کنند؟

در نهایت نماینده مردم سبزوار گفت: ما نمی توان خودمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم چرا که از نظر فرهنگی در کشور ما از پزشک کم استفاده می شود. مردم ما تا بیماری شان به اوج نرسد به پزشک مراجعه نمی کنند. در حالی که در حوزه بهداشت، حوزه پیشگیری، ما در طرح ارجاع، در طرح پزشک خانواده؛ بنابراین ما باید ابتدا نحوه مواجهه مان با پزشکان را اصلاح کنیم .

ما باید متناسب با نیازمان و نیاز حوزه بیماری های خاص، پزشک برای این حوزه ها به صورت ویژه پرورش دهیم تا با مطب هایی که با مشکل ازدحام بیمار روبرو هستند مواجه نباشیم.

 

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

انجمن نابینایان استان تهران خوش درخشید

اعضای انجمن نابینایان استان تهران با حضور حداکثری در غرفه خود و اجرای موسیقی زنده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *