باران چابهار به دریای عمان می ریزد/ اگر ماشین آلات عمرانی تامین شود مردم پای کارند

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، کنارک، نیک شهر، قصر قند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار غیرمحرمانه گفت: ما در چابهار هر ساله شاهد باران های سیل آسا هستیم به نحوی که در سال 98 یک میلیارد مترمکعب آب به دریای عمان ریخت . معتقدیم که با اجرای پروژه های آبخیزداری و احداث بند بر مسیر رودخانه باهو میلیون ها مترمکعب آب را می توان ذخیره کرد و این امر موجب تامین معیشت صدها هزار انسان خواهد شد .

متاسفانه تا این لحظه  هم وزارت نیرو و هم وزارت جهاد کشاورزی آن تدبیر بایسته را نداشته اند خصوصا در حوزه آبخیزداری که در بافت خاکی مثل مناطق ما معجزه می کند نیازمند حمایت بیشتر توسط مجموعه های دست اندر کار و بالاخص مجلس شورای اسلامی است.

در قانون 1401 تلاش کردیم که یک مقدار این موضوع را تقویت کنیم . در برخی حوزه ها تقویت شد و در برخی از موارد متاسفانه رای نیاورد و آن حمایت جدی ای که باید از آبخیزداری در کشور انجام شود محقق نشد.

نماینده چابهار توضیح داد: رودخانه باهو از دو سرچشمه یکی از رودخانه کاجو که از کوه های قصر قند نشات می گیرد و رودخانه سرباز که از کوه های سرباز جاری می شود و بیشترین میزان آبرفت را دارد.

معین الدین سعیدی همچنین درباره باران های فصلی چابهار گفت: این امر با عنوان پدیده مونسون شناخته می شود که یک پدیده جوی است و مخصوص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است . در مناطق استوایی و نیمه استوایی ما شاهد بارش باران های سیل آسا معمولا در فصل تابستان هستیم.

وی درباره هزینه انجام این پروژه گفت: الان هزینه بزرگترین پروژه آبخیزداری تحت عنوان  مهار فرسایش یا پدیده خطرناک گرگروک در منطقه دشتیاری شروع شده اما اعتبارات مورد نیاز آن 860 میلیارد تومان بوده که تاکنون متاسفانه فقط بخش کمی از آن را توانسته ایم تامین کنیم این پروژه شامل یک بند 10 کیلومتری و 10 تا بندک کوچک است .

سعیدی در ادامه گفت: ما حتی اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم با اختصاص ماشین آلات عمرانی خود مردم حاضرند که این کار را با کمترین هزینه انجام دهند . ما صرفا ماشین آلات می خواهیم که متاسفانه تا این لحظه تامین نشده است.

وی درباره مقایسه هزینه این پروژه با تامین آب از طریق آب های ژرف گفت: آب های ژرف مربوط به منطقه شمالی استان سیستان است که در آن مناطق آب های سطحی وجود ندارد اما در منطقه چابهار که حوزه انتخابیه بنده است با انجام پروژه های آبخیزداری تامین آب امکان پذیر است و هزینه آن به مراتب کمتر از روش های دیگر تهیه آب برای منطقه چابهار است.

وی به سوال درباره منطقه آزاد چابهار واکنش نشان داد و گفت: ما از دولت می خواهیم که منطقه آزاد را دیگر تعطیل کند. وقتی هفت ماه است که نمی تواند مدیر برای منطقه آزاد تعیین کند بهتر است آش را با جاش ببرند!

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

انجمن نابینایان استان تهران خوش درخشید

اعضای انجمن نابینایان استان تهران با حضور حداکثری در غرفه خود و اجرای موسیقی زنده، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *