غیرمحرمانه به نقل از گیتی آنلاین : دورود / مطالعه میدانی نشان می دهد که اغلب کارشناسان روابط عمومی در ادارات شهر دورود از کمترین میزان تخصص برخوردارند و فعالیتهای خود را به عکاسی در جلسات و نصب بنر در مناسبتهای مذهبی و سیاسی محدود کردهاند.
اغلب دیده میشود که کارشناس روابط عمومی فاقد اتاقی مجزا برای خودشان هستند و اغلب در جلوی اتاق رئیس اداره نقش دربان را بازی میکنند و حتی در جلسات ادارات هیچ ابراز نظر و عقیدهای نمیکنند،
این در حالی است که باید مدیر روابط عمومی نقش دبیر جلسات را بازی کند و ابتدا و انتهای یک جلسه به وی سپرده شود.
البته عدم شناخت مدیران ادارات به این امر دامن زده است بهطوریکه جایگاه روابط عمومی در سطح یک پست تشریفاتی تقلیل یافته است.
تجربه نشان داده است که بیشترین تنشها میان مردم و ادارات میتواند تا قبل از تبدیل شدن به بحرانی جدی توسط مدیران روابط عمومی حلوفصل شود و این در حالی است که تاکنون و بهصورت جدی برای این امر تصمیمی جدی گرفته نشده است.
بیان مسئله و پیشنهاد: واحد روابط عمومی مستقر در فرمانداری دورود بهعنوان حلقه اصلی و محوریت شبکه روابط عمومیهای شهرستان نقش اساسی و تخصصی را انجام دهد؛ به این صورت که با مدیریت کردن،سازماندهی،ارزیابی و کنترل کردن فعالیتهای سایر روابط عمومیهای ادارات زمینه پاسخگویی بهموقع و حرفهای را به همشهریان عزیز ایجاد کند.
یکی از وظایف اصلی روابط عمومیها افکار سنجی و گردآوری اطلاعات از افکار عمومی است.
تصور کنید که در فضای مجازی اهالی روستایی بابت قطعی مکرر آب یا برق از مسئولان مربوطه گلایه دارند؛ روابط عمومی فرمانداری با در دست داشتن کارشناسان حرفهای که فضای مجازی شهرستان را رصد میکنند بلافاصله موضوع موردنظر را به مدیر روابط عمومی فرمانداری دورود گزارش و سپس وی با ملزم کردن روابط عمومی اداره برق یا آب از ایشان بخواهد تا در اسرع وقت به این مطالبات پاسخی صادقانه و تخصصی دهد.
بهراحتی میتوان تصور کرد که بخش زیادی از تنشها، نارضایتیها، بیاعتمادیها،خشمها در این زمان حلوفصل میشوند. شاید این موضوع ملموستر باشد و بتواند حق مطلب را ادا کند.
اخیراً در حوزه عمومی مجازی (رسانههای اجتماعی) شهرستان دورود مسئله آلودگیهای مداوم و بیشازحد کارخانه سیمان مطرح بود.
در این میان همشهریان خشم و انزجار خود را از بیتفاوتی و عدم پاسخگویی مدیران این شرکت در شبکههای اجتماعی به نمایش میگذاشتند.
اینجا نقش حساس واحد روابط عمومی فرمانداری دورود بهخوبی مشخص میشود. رصد کردن فضای مجازی و اعلام زنگ خطر به مدیران ارشد شهرستان برای وقوع یک بحران به دلیل اینکه که بخش زیادی از همشهریان همصدا و مداوم خشم خود را رسانهای میکنند.
این یعنی فرصتی مغتنم برای عناصر فرصت طلب و ضد انقلاب برای دعوت به تجمع و این یعنی تولد یک بحران اجتماعی و سیاسی ویرانگر.
اگر در همان ابتدا با خلاقیت واحد روابط عمومی شرکت سیمان، مدیرعامل این شرکت در قالب یک مصاحبه تصویری، ضمن عذرخواهی از مردم زمان دقیق عملیات توقف و فیلتراسیون را اعلام میکرد با این همه خشم عمومی روبرو بودیم؟
با این تفاسیر به فرماندار محترم شهرستان دورود پیشنهاد میشود که بهصورت جدی به این امر ورود کرده تا بخش روابط عمومی فرمانداری شهرستان به واحدی تخصصیتر و حرفهایتر تبدیل شود.