بازدید در وقت اضافه

گروه نقاشان پشت شیشه ایران در آخرین روزهای نمایشگاه پنج گنج به بازدید موزه هنرهای معاصر تهران رفت.

مدتی است که موزه هنرهای معاصر تهران میزبان هنردوستان است. در این نمایشگاه بخشی از گنجینه ۴۰۰۰ قطعه ای این موزه به نمایش عمومی گذاشته شد.
نمایشگاهی که ایده و هنرگردانی آن با آقای احسان آقایی و براساس خمسه نظامی صورت گرفته است.

چیدمان که با مخزن الاسرار آغاز می شود و مرغ بسم الله مرحوم رضا مافی نخستین اثر آن محسوب می‌شود و در ادامه به خسرو و شیرین،  لیلی و مجنون،  هفت پیکر و اسکندرنامه می رسد.
توضیحات جالب راهنمای موزه خانم دکتر لیلا جعفر پور ، بخشی از معمای نهفته در چیدمان را برای اعضای گروه نقاشان پشت شیشه رمزگشایی کرد؛ که اگر صحبت های ایشان نبود بازدیدکنندگان به همان لذت دیداری از آثار پنج گنج بسنده می کردند.

اما توضیحات این راهنمای فرهیخته باعث شد انطباقی خاص میان آثار و خمسه نظامی ایجاد شود.  روندی که معرف دلدادگی خسرو به شیرین بود و در نهایت شیرین نیز ندیده دل به خسرو بست. همچنین جنگی که منجر به شکست خسرو از بهرام چوبین شد و فرجام تلخ خسرو به دست فرزندش شیرویه که به مرگ شیرین در کنار دلداده اش خسرو انجامید.
گروه نقاشان پشت شیشه ایران در این بازدید علمی ۲ ساعته با آثاری از ابوالقاسم سعیدی ، احمد اسفندیاری ، احمد خلیلی فرد، ایرج اسکندری، پرویز تناولی،  علی اکبر صادقی ، غلامحسین نامی، مارکو گریگوریان، کورش شیشه گران،  منیر فرمانفرمائیان،  نصرالله افجه ای هوشنگ پزشک نیا و سایر هنرمندان صاحب نام ایرانی آشنا شدند.
این بازدید به همت استاد جلال الدین سخا، استاد سعید رضاخان پدر معنوی نقاشی پشت شیشه ایران و هماهنگی با روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران امروز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت انجام شد.


این دومین بازدید گروهی انجمن در سال جدید بود و بازدید اول از موزه آبگینه و سفالینه های ایران بود که در فروردین ماه ۱۴۰۱ انجام شد.
زهره اعتضادالسلطنه، ژیلا ایمانی ، عاطفه باقری ، نازیلا بمانیان،  میثم پناهی ، زینب حاجیان، علی اصغر حاجیان، فاطمه حاجیان، سید فردین حسینی مائده خانچی،  سعید رضاخان،  مرضیه زنده دل، جلال الدین سخا ، نغمه علی بیک زاده،  سیما عیسی زاده، فرشته فروغی، سحر فرحزادی، رحیمه قرامحمدی، منیر قربانی، شمیم لیاقتی و نرگس محجوبیان شرکت کنندگان در این بازدید گروهی از نمایشگاه پنج گنج حضور داشتند.

درباره‌ی نغمه علی بیک زاده

همچنین ببینید

سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل شد با ارتقاء مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل شد

با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *